Khamis, 18 April 2013

DAP kekal sebagai parti perkauman Cina.


Pertarungan Kit Siang dan Abdul Ghani Othman di Gelang Patah membuktikan DAP kekal sebagai parti perkauman Cina.

DAP, parti didominasi etnik Cina dalam gabungan Pakatan Rakyat terus menunjukkan sifatnya sebagai parti yang sektarian dan sukar menyesuaikan diri dengan retoriknya sendiri yang menolak perkauman.

Sepanjang sejarah, DAP bersaing paling utama dengan MCA merebut pengundi Cina, dan sehingga hari ini sukar menunjukkan sikap atau imej lebih inklusif.

Orang kuat parti itu, Lim Kit Siang yang kini menjawat jawatan penasihat, bakal bertanding di kerusi Parlimen Gelang Patah, yang lebih 50 peratus pengundinya terdiri daripada kaum Cina.

Menurut data Suruhanjaya Pilihan Raya, pengundi Gelang Patah terdiri daripada 53 peratus Cina, 34 peratus Melayu dan 12 peratus India. 

Hal ini jelas menunjukkan pertimbangan sokongan Cina yang dijangka dapat diperolehi oleh DAP, ketika pengaruhnya berbanding MCA sedang meningkat dan bakal menjadi wakil utama suara masyarakat Cina dalam politik Malaysia.

Perkembangan terkini hasrat Lim bertanding di Gelang Patah jelas menunjukkan pertimbangan kaum yang sangat tinggi pada parti DAP, ketika parti-parti lain telah lama menunjukkan kesediaan menjadi lebih terbuka.

Pertengkaran panas Lim dengan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung isu bertanding di Parlimen Gelang Patah menjelaskan lagi perkiraan faktor kaum yang diambil oleh DAP.

Mahathir dalam satu catatan ringkas di blognya menjelaskan apa yang dilihat sebagai perkiraan DAP dalam memutuskan untuk bertanding di Gelang Patah, yang menurutnya, "Jelas sekali disebabkan majoriti (pengundi) Gelang Patah ialah kaum Cina."

Lim menolak kenyataan Mahathir itu, yang didakwa bersifat menghasut dan dalam satu tulisan di blog menggesa Mahathir ditahan dan didakwa. 

Sifat Lim didedahkan melalui kenyataannya menyelar MCA kerana menyerahkan kerusi Gelang Patah kepada parti Melayu Umno, dengan membuat andaian bahawa sekiranya MCA menyerahkan Gelang Patah kepada Umno, kerusi-kerusi MCA yang peratus pengundi Cina bawah 52 peratus juga perlu diserahkan kepada Umno.

Umno bakal meletakkan Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman untuk berdepan Lim di kerusi itu. 

DAP mudah mengambil pendirian kritikal terhadap parti-parti Cina lain dengan mengambil kira pengaruh parti-parti tersebut berbanding sekutu mereka, Umno.

Kritikan terhadap pentadbiran Dr Koh Tsu Koon di Pulang Pinang sejak lama dulu ialah dakwaan tidak mempunyai kuasa sewajarnya, yang paling jelas diperlihatkan melalui satu kempen menuntut "chief minister with power," satu kritikan kepada ketua menteri dari Gerakan itu yang didakwa dikuasai Umno.



UNDILAH BARISAN NASIONAL.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan