Rabu, 27 Februari 2013

YANG LAMA BELUM TERTUNAI SEPENUHNYA, KINI MANIFESTO LAGI?? OWHHH LUPA,,MANIFESTO BUKAN JANJI.


Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini sekali lagi berdepan dengan gerakan menuntut janji-janji yang telah ditaburkan lima tahun lalu sebelum mereka berkuasa di negeri Selangor ini.

Jika sebelum ini, kumpulan yang menuntut janji air percuma, elaun ibu tunggal, bantuan RM50 kepada anak-anak yang belajar di pra-sekolah, hari ini kumpulan warga emas yang dipimpin Pengerusi Penyelaras Tuntutan Warga Emas Selangor, Datuk Ismail Kijo menfailkan saman melalui Tetuan Kamaruddin & Partner di Mahkamah Tinggi Shah Alam menuntut caruman takaful yang dijanjikan dalam manifesto pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12).

Peguambela, Kamaruddin Ahmad berkata, plaintif-plaintif adalah penduduk negeri Selangor yang bertaraf warga emas yang sejak lima tahun ini tidak menerima dan gagal menerima caruman takaful sebanyak RM2,500 sebagaimana yang dijanjikan oleh kerajaan negeri Selangor.

“Defendan pertama adalah kerajaan negeri Selangor yang terdiri daripada parti-parti politik dikenali sebagai Pakatan Rakyat yang dianggotai Parti Tindakan Demoratik (DAP), Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Defendan kedua adalah Menteri Besar Selangor dan Ketua Eksekutif Defendan Pertama.

Semasa tempoh berkempen untuk pilihanraya umum yang diadakan pada bulan Mac 2008, defendan pertama telah berjanji kepada rakyat Selangor termasuk plaintif-plaintif untuk membuat caruman takaful sebanyak RM2,500 kepada golongan warga emas di negeri Selangor sekiranya pakatan pembangkang ini memenangi pilihanraya tersebut,”ujarnya selepas menfailkan saman permulaan 1001 orang warga emas dari daerah Shah Alam, Ampang, Gombak, Hulu Langat dan Kuala Selangor di Mahkamah Tinggi Shah Alam, pagi tadi.

Tambahnya, berdasarkan manifesto pakatan pembangkang, setiap warga emas di negeri Selangor layak menerima caruman takaful tersebut daripada defendan pertama.

Berdasarkan definisi yang digunapakai oleh pakatan pembangkang, golongan warga emas ini meliputi semua rakyat Selangor semua rakyat Selangor yang berusia 60 tahun ke atas.

“Manifesto defendan pertama yang telah dideklarasikan kepada penduduk negeri Selangor semasa berlangsungnya kempen pilihanraya umum ke-12 pada tahun 2008 merupakan satu representasi oleh pakatan rakyat yang menjadi anggota defendan pertama.

Manifesto defendan pertama menjadi asas kepada kerajaan yang ditadbir defendan pertama dan defendan kedua.

Kini, warga emas yang merupakan plaintif meletakkan setinggi harapan ke atas manifesto defendan pertama sebagai tempat pembelaan kebajikan hidup plaintif melalui caruman takaful yang dijanjikan kepada golongan warga emas ini,” tambahnya.

Kini, kerajaan negeri bukan sahaja gagal membuat apa-apa caruman takaful kepada warga emas ini malah telah menyalahgunakan kuasanya dengan tidak mengambil sebarang tindakan untuk memastikan tanggungjawabnya membuat caruman takaful kepada warga emas di negeri Selangor ini.

Dalam masa yang sama, Datuk Ismail Kijo menyamakan pakatan PKR-DAP dan PAS  ini sebagai Pakatan Kasanova Rakyat  kerana menjanjikan manifesto yang hanya ingin menarik hati orang yang ingin mereka pengaruhi (kalau kasanova, dia nak menarik hati perempuan-perempuan yang mereka hendak miliki), tetapi apabila dah selesai, bila dia dah dapat semua, ia akan ditinggalkan begitu sahaja.

“Janji-janji manifesto dari pakatan PKR-DAP-PAS hanya bertujuan untuk menarik dan mempengaruhi pengundi-pengundi memandangkan Pilihanraya Umum ke-13 sudah semakin dekat.

Untuk apa mereka membentangkan manifesto baru pakatan pembangkang sedangkan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai antara pemimpin kanan yang turut dipertanggungjawabkan menguruskan negeri Selangor mengatakan bahawa manifesto bukan janji.

Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri mengatakan bahawa manifesto itu bukan janji. Kalau manifesto bukan janji, jadi nak buat apa buat manifesto? Kini dah buat janji baru,” ujarnya yang juga Ketua UMNO Bahagian Ampang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan