Rabu, 17 April 2013

ANWAR IBRAHIM TERBUNUH

ANWAR IBRAHIM TERBUNUH DALAM KEMPEN PILIHAN RAYA
Wan Azizah Ismail

TERKINI: Berita ini tidak sahaja menggemparkan masyarakat Malaysia di London tetapi juga masyarakat di tanahair berikutan dengan adanya panggilan dari anak-anak dan sanak saudara  mereka di London untuk meminta pengesahan.

Saifudin Nasution, SUA Keadilan yang menjadi punca berita menggemparkan ini dijangka akan memanggil sidang akhbar bila-bila masa untuk menjelaskan kedudukan sebenar setelah menemui  Ketua Polis Negara.

Difahamkan tidak sahaja wartawan-wartawan tempatan tetapi wartawan-wartawan seluruh dunia termasuk dari CNN, BBC, ABC dan  wartawan-wartawan Singapura juga telah menghubungi Ibu Pejabat Keadilan di Kuala Lumpur untuk mendapat penjelasan tetapi gagal.

Berita terdahulu:
Masyarakat dan juga kalangan pelajar Malaysia di London sedang gempar dengan berita mengatakan Penasihat Parti Keadilan, Anwar Ibrahim telah terbunuh ketika sedang berucap dalam suatu perhimpunan pilihan raya di Selangor.

Berita ini telah tersebar sejak beberapa hari lalu berikutan dengan dakwaan Setiausaha Agung Keadilan, Saifudin Nasution yang tersiar di KedialanDaily bertarikh 12 April,  mengatakan keselamatan Anwar sedang menghadapi ancaman serius.

Menurut beliau, laporan polis belum dibuat dalam perkara ini kerana laporan-laporan dari Parti Keadilan tidak pernah diikuti dengan tindakan terhadap penyerang dan juga provokator.

Menurut Saifudin, beliau hanya akan menyampaikan maklumat yang ada padanya mengenai identiti dan sumbernya kepada Ketua Polis Negara dalam masa yang terdekat.Kenyataan akan dibuat selepas pertemuan itu,katanya.Berita-berita yang tersebar di London mengenai pembunuhan Anwar itu  tidak menyebutkan bagaimanakah Anwar terbunuh dan di mana, tetapi beberapa orang pelajar di London telah menalipon ibubapa mereka di tanah air untuk mengesahkan berita kematian itu.

Mereka memberitahu  penyebar-penyebar khabar itu mengatakan Anwar diserang dengan parang oleh seorang yang menjerit-jerit  perkataaan Yahudi dan homo.

Beberapa kumpulan pelajar di London, Manchester dan Lancaster  telah pun mengadakan majlis-majlis tahlil dan bacaan Yassin atas kematian Anwar Ibrahim sebaik sahaja menerima berita itu sebelum pun mendapat pengesahan. Ini adalah sama seperti langkah mereka mengadakan majlis majlis bacaan doa apabila mendapat berita   Anwar terkena racun arsenik ketika perbicaraan kes khalwat pertamanya lama dulu.

Bagi sesetengah pelajar di UK Anwar  lebih hebat ketokohannya dari Pemimpin Kemerdekaan Afrika, Nelson Mandela, Pemimpin Revolusi  Indonesia, Sukarno dan pemimpin Nazi German, Hitler.

Masyarakat Malaysia di London juga merasakan bahawa kematian Anwar itu sebagai suatu kehilangan besar seorang pejuang persamaaan hak lelaki dan wanita, pejuang kebebasan homoseksual dan Lesbian dan  juga kebebasan agama atau pluralisme agama.

Sehingga ini belum ada penafian rasmi yang dikeluarkan di London atau di Kuala Lumpur oleh Parti Keadilan berhubung dengan berita pembunuhan Anwar itu untuk menenangkan penyokong-penykongnya sebaliknya KeadilanDaily online terus menyebarkan berita yang Anwar Ibrahim akan dibunuh.

Keyakinan yang kuat  mengenai berita ini adalah juga berikutan penyiaran interviu Anwar Ibrahim dengan akhbar London's Fanancial Times sabtu lalu dimana beliau mendakwa " Sham Democracy" is out to have him murdered. 

Berikut adalah rencana mengenainya yang tersiar di laman web The Choice http://www.thechoice.my/top-stories/64551-anwar-tells-the-world-our-sham-democracy-is-out-to-have-him-murdered

Anwar Tells the World Our “Sham Democracy” is Out to Have Him Murdered
Saturday, 13 April 2013

Here's a quiz question: How should Datuk Seri Anwar Ibrahim best spend his time ahead of GE13?

Explaining Pakatan Rakyat's policies to the rakyat.
Uniting his coalition behind him as Prime Minister, not Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Singing to a journalist at a hotel in Paris.You already know the answer, don't you? London's Financial Times has Saturday run an interview with Anwar in which he was up to his old tricks again; doing all he can to make his homeland look like a murderous dictatorship.

He told journalist Simon Kuper that Malaysia is a "sham democracy" without adding that at the last general election his coalition won in five states and denied the ruling party of its two-thirds majority.

The interview took place in the Hotel Bristol Paris, which is billed as "the ultimate in French luxury and refinement" and the FT reports that Anwar bravely turned up without bodyguards.

"In Malaysia he worries about being bugged or murdered," Kuper shares with us, adding "abroad he feels freer". This must explain Anwar's penchant for jet-setting and swank restaurants. He last met the FT at the start of 2012 at an upmarket eatery in Mumbai.

Once again Anwar couldn't resist name-dropping, recounting how he once discussed Shakespeare with Nelson Mandela. Given how frail Mandela is today, it would be a shame if our final memory of the man were to be Anwar piggy-backing on his legend.

Don't be fooled by Anwar's tedious posturing and ego because when he enters these interview situations he does so with ruthless cunning. All this nonsense about him being murdered (by whom exactly?) is part of a carefully crafted narrative aimed at making his impending GE13 defeat look like the handiwork of a secretive and oppressive regime. He even manages to squeeze into the interview a reference to Iranian and Russian assassins, the inference being that the tentacles of the Malaysian state apparatus could reach out to him all the way to London. "All this opposition to the Shah, to Putin, were killed in London," he tells Kuper.

The biggest problem with the global media and Anwar is that it gives him an easy ride. For example, Anwar tells the FT that he sees Malay supremacy as a "major problem", yet it is conspicuous that Pakatan's manifesto is not mentioning how it would wind back Bumiputra policies at all. To do so would cost votes but the FT didn't pick up on this inconsistency.

The way Anwar speaks to the world through the compliant media is utterly shameless. He cares not one bit whether he makes the land of his birth look like a brutal tin-pot dictatorship. The only thing that counts is his sob story, which no longer has currency in Malaysia but still gets him a free lunch overseas.

Malaysia deserves to be portrayed in a better light than this, which means it deserves better than Anwar.

Sumber: MyMassa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan